Evescorner - Mitt liv i dagboksformat

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

En grymt spännande jaktdag!

Av Evelina - 14 oktober 2011 19:27

Ja eftersom att min praktik slutade igår så kunde jag följa med brorsan på älgjakt idag och gå med Takkos.

Så jag klev upp klockan 6 imorse och ställde mig i ordning, fixa matsäck och allt som hör till! Sen vid kvart i åtta så hämtade brorsan mig och Takkos och sen gav vi oss iväg, ngn gång efter åtta så började vi gå ut i skogen, sen efter en stund så säger han åt mig att lyssna, och då hör jag ngt som låter, och så säger han åt mig att jag ska hålla för öronen, för då är det en älg som kommer, så han skyndar sig upp på en stubbe för att få in ett bra skottläge och jag trycker fingrarna mot öronen och hukar mig ner lite grann, skottet smäller av och han vänder sig om emot mig och säger att det är en stor oxe som springer framför oss, jag skyndar mig att resa mig upp och ser kronan på oxen innan han försvinner in i skogen. Vi börjar gå efter och hör hur det är en hund som skäller inne i skogen och sen så börjar vi gå in mot skogen och han är lite före mig när han vänder sig emot mig och viftar med handen att jag ska skynda mig att komma, och då ser även jag att både Takkos och en hund till står och håller på med någonting, och när vi kommer fram så ser vi att där ligger ju faktiskt oxen, död, och med tio taggar på kronan.
  

 jag ska ha en bättre bild på mobilen men jag orkar inte leta reda på kabeln utan gör det imorron. )
Sen så väntar vi där med älgen och jag hinner knäppa ngra bilder till på den och prata med mamma o pappa åh berätta och sen kommer det en jaktkompis till brorsan som ska hjälpa honom att ta ur älgen , så medans det gjordes så stog jag och Takkos och kolla på! Men det var roligt att vara med på det, och vi hade typ gått i en kvart när han sköt oxen. Så det tog en halvtimme från det att vi kom till stället där vi skulle lämna bilen tills vi stog där med en död oxe. Sen när den var urplockad och klar så fortsatte vi åh gå, och sen hände det inte så himla mkt mer under dagen, mer än att jag sträckte ljumsken så hade jättesvårt att gå ett tag :P men stog man still en stund så gick det bra sen och man kände inget alls. Men det rolig var att jag blev inte ett dugg trött så det blev jag väldigt glad över och stolt över mig själv över att ha lyckats träna upp konditionen till jakten!, och jag kunde ha fortsatt åh gått, om inte jag hade så fruktansvärt ont i benen och ljumsken efter ett tag :P men jag följde ändå med och hämta älgen sen med älgdragarn och sen följde jag med och kolla på när dom flådde den uppe på slakthuset, så klockan var kvart i tre när jag nöjd och glad klev in genom dörren och med ca 2,5- 3 mil i benen.


Nu börjar jag bli trött efter all frisk luft jag har fått i dag så nu ska jag ta åh gå åh duscha sen ha lite fredagsmys framför tv;n innan sovdags. Är bra sugen på att följa med åh jaga imorn med, men har planerat in ett Lightvalley besök imorn med moder och kolla på jeans och skor. Men det kanske blir jakt på söndag istället då! :) det visar sig!
Nä nu väntar duschen och den som har orkat läst igenom allt det här, har gjort det väldigt bra! Duktiga du! :D
Ha en fortsatt trevlig kväll, adjö!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evelina - 9 maj 2017 10:59

Hoppsan, här har det visst varit tyst som i graven länge nu. Kollade och sist jag skrev var nån gång i juli förra året. Jösses!   Har ju hänt en hel del sen jag skrev här sist, jag har fått fast anställning på avdelningen! Så grymt skönt och veta...

Av Evelina - 19 juli 2016 00:06

Så var den avverkad, den första arbetsdagen efter semestern! Den gick över förväntan :) tog inte så lång tid så var man inne i det igen åh de mesta gick av bara farten :) Blev sovmorron idag med, sen så har ja åh Molly vart ute på en liten promen...

Av Evelina - 17 juli 2016 22:20

Nu så är söndan över, åh därmed är min semester nu bara ett minne blott! Imorn är dags för en ny arbetsvecka, har inte alls ångest över de! Haha Idag har ja inte gjort nånting, bara tagit de lugnt åh laddat upp de sista batterierna så jag klarar ...

Av Evelina - 16 juli 2016 22:47

Idag är det lördag, näst sista dan för den här veckan! Idag har jag o Molly vare på marknad åh karneval på byn, marknan va väl lika dålig som vanligt, men karnevalen va bra :) gjorde sällskap med mamma, pappa, hans, maria åh prinsen :) sen efter ...

Av Evelina - 15 juli 2016 22:59

Så var även fredan över, jisses, va tiden rusar iväg! Hinner inte riktigt med! Idag har ja inte gjort så mkt, tror ja iaf! Ska ja vara riktigt ärlig så har ja inte nån koll alls faktiskt på vad jag har gjort idag, så det var väl de vanliga antar ...

Om mig!


Evelina heter jag, 19 år, är utbildad uska, tog studenten 2012. Pluggar nu till sjuksköterska på distans.
Mina intressen är att träna, både mig själv och hundarna, Takkos som är jakthund och Molly som är framtida agility&spår hund

Antal besökare på min blogg!

Prenumeranter via bloglovin

bloglovin

Lämna gärna ett spår! :)

Fråga mig vad du vill :)

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Mina favoritbloggare :)

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards