Evescorner - Mitt liv i dagboksformat

Alla inlägg den 11 augusti 2011

Av Evelina - 11 augusti 2011 16:12

Nu äntligen har jag skrivit klart om finlandskryssningen, tog sammanlagt två timmar tror ja med lite avbrott här åh där :P jobbigt vare kan jag ju påstå!

Iaf så igår så gjorde jag inte så mkt, försökte plocka lite svartvinbär men dom var inte riktigt mogna än så jag ska vänta till veckan! :) sen så gick vi in åh käka lite lunch och sen åkte jag och mamma till D. för att jag skulle köpa en ny mobil som inte fanns på köpingen. Elr ja egentligen gilla inte mamma idén men jag övertalade henne med att jag skulle städa hela huset idag helt själv, så då gick hon med på de :P hon hatar att städa :P hehe! och den här köpte jag:
  Den är grymt bra + att den är miljövänlig! Kan ju vara bra det! :)

Idag då så har jag inte gjort så mkt än bloggat om helgen och städat, ska gå åh bädda in min säng nu så är jag klar med mitt rum med innan det är dags att äta pannkaka med blåbärssylt! mums! :D
Adjö!

Av Evelina - 11 augusti 2011 15:28

Idag så vaknade jag halv åtta, så det var skönt, så jag och pappa började att packa ihop lite smått och sen vid halv nio tror ja då gick vi ner till buffén och käkade frukost, och sen gick vi upp till affärerna igen och jag köpte mig en till parfym.
sen gick vi tillbaka till hytten och packade och donade på lite, snacka med mamma i telefon och sen kolla vi in skärgården och knäppte lite kort :) Sen var vi framme, vid hamenn och skulle lägga till. Titta bara hur skicklig dom är dom som kör båten:
   
Båten gick alldeles intill dom här utan att stöta i en enda gång, skickligt :P.

När vi hade gått i land strax efter tio så tog vi bussen till centralen och stuvade in vårat bagage i förvaringsboxarna där innan vi gav oss ut på upptäcktsfärd!
Det var samma gäng som var i Helsingfors på lördagen + att J och M var med den här gången också, vi gick och kollade på Drottninggatan lite grann, oxå gick vi in åh kika på lagerhaus, där köpte jag en bakbok med 500 kakor, + fyra servettförpackningar med jättefina motiv :), sen började det hällregna när vi var där inne så vi stannade på Wayneés Cooffe och käka lunch innan vi gick tillbaka, men innan vi gick tillbaka hann vi även se den berömda plattan, men det regna då så ville inte ta fram kameran, och sen gick vi ju såklart och kolla på:
  slottet! :)
Sen vid halv ett så gick vi tillbaka till centralen, letade vart bussen skulle gå ifrån och sen gick vi ner till vänthallen och hämta bagaget och gick upp dit där bussen gick åh vänta där. Sen så när bussen kom kvar över ett ungefär så gick vi och satte oss på den och halv två åkte den uppåt Hälsingland igen! :)
vi stannade vid tjugo över fyra för att få 45 minuters paus att äta, men det var då nästan för lite det, för pappa fick sin mat först tio i fem, och sen så gick jag på toa och då var det världens kö, så vi höll på att missa bussen åh bli kvar i tönnebro :P den gick fem över fem och precis då satte vi oss på sätet i bussen :P så det var nära! haha, Sen kom vi hem på byn strax före sju efter en mycket lyckad resa! :D

Av Evelina - 11 augusti 2011 14:58

Idag så vaknade jag av att det var alldeles ljust inne i hytten, och trodde att klockan var minst halv nio, men nänä, den var bara tio i sju! Så då låg jag och pappa åh titta på tv ett tag innan vi fixade till oss för att möta dom andra för att gå ner åh käka frukost, men de flesta hade redan gått när vi var klar så det var bara jag,pappa, L,P och J som gick ner åh åt frukost, och medans vi satt där så kom vi in i Helsingfors, åh halv tio så var vi framme i hamnen och man fick gå i land för att upptäcka Helsingfors! :)


Vi som åt frukost tillsammans var med varann inne i Helsingfors med och vi åkte på en timmes sightseeing genom Helsingfors:
 

utsikten från hytten, i finland!
           den linje som är gul åkte vi :)

   

   det här är en skitstorbåt, varje hytt har en egen balkong, med plats för ett bord å två stolar :)

1.    2.  

3. 4.    

nr 1: är ett hyreshus, en lägenhet där kostar 3000 euro / kvadratmeter.
nr 2. är ett monument tillägnat de som förliste ut på havet under andra världskriget.
nr 3. är en älg som stog mitt inne i stan.

nr 4. är Finlands motsvarighet till Naturhistoriska riksmuseet i Sverige :)

  Båten vi åkte med ! :D

Sen klev vi på båten igen vid halv två, och då käkade jag och pappa lunch, och sen låg vi åh kika på tv till klockan var fem då gick vi ner till taxfreen, åh jag köpte lite godis åh sånt, och sen var vi upp till däck sju där det var som en gågata, med affärer på var sida :) där köpte jag en parfrym och en muminmugg, bilder kommer senare på det!
sen gick vi upp på däck 13 och snacka med dom andra som redan var där uppe, innan jag och pappa gick ner till hytten igen och fixa till oss inför middagen! som även ikväll var skaldjur,fisk buffé, så det blev barnbordet för mig igen :P,Efter vi hade ätit klart och sånt så gick vi upp på däck 13 för det var karaoke där, och den ena var sämre än den andra :P haha!, men sista som sjöng var en liten tjej på kanske 5-6 år och hon sjöng " Teddybjörnen Fredrikssson" och hon var grymt duktig på att sjunga! :D
sen gick vi åh la oss halv tolv och titta på james bond, för egentligen var ju klockan bara halv elva men eftersom vi ju fortfarande var inne i finland så var det ju en timme före :)

  ute på de sju haven igen, alldeles efter att jag tog bilden så blev det värsta stora vågorna så båten gunga som bara den :P men det var ganska kul, men det gick inte att ta bild xD hehe!

Slut på lördagen!

Av Evelina - 11 augusti 2011 14:39

Ja idag var dagen då vi skulle åka på Finlandkryssningen! :)
mamma skjutsa mig och pappa ner på byn där vi skulle vänta på bussen som skulle ta oss mot Stockholm! Vid halv tio, så kom bussen åh vi klev på en näst intill fullproppad buss, fanns bara platser längst bak xD hehe men vi fick platser tillsammans alla tolv, skulle åka båt med pappas arbetskompisar och deras familjer :) . Vid elva - tolv tiden, så stannade vi för en timmes lunch i Tönnebro! Sen fortsatte våran resa ner mot Stockholm. Vid tre tiden kom vi fram till centralen, och då hade vi 45 minuter på oss att komma till stället där bussen till Värtehamnen skulle avgå, men när vi kom dit så visade det sig att busschauffören hade sagt fel och bussen skulle inte gå förrän tjugo i fem. så då fick vi skynda oss tillbaka till centralen och åka taxi därifrån till Värtehamnen, men vi var ändå framme i tid till dess att båten skulle avgå, tror vi kom på den kvart över fyra eller nåt sånt :)

Inne på båten var det dags att hitta till hytten, och sen kruxet att ta sig in i hytten, varken mitt eller pappas kort ville fungera,men till slut så! :)
så här såg hytten ut:

        miniliten toa var de :P man kunde sitta på toan och borsta tänderna och spotta i handfatet :P hehe! hade till och med tv med canal + på rummet ;) fränt :P

Sen när man hade installerat sig i hytten så gick vi upp på soldäck och drack lite gott åh hade det trevligt ,vid sex så letade jag, pappa och L oss ner till taxfreen åh kika lite, sen upp till hytten och fixade till oss inför middagen som skulle börja klockan åtta! Väl nere på middagen så visade det sig att det var buffé på skaldjur, fisk åh sånt skit som jag inte äter, så jag fick äta från barnbordet :P käka strips åh köttbullar istället, åsså glass till efterrätt!

efter middagen så gick jag, U,S,S,S & N och kika runt lite på båten och hade det trevligt, sen var vi på ett disco och kom inte i säng förrän klockan var typ två!

Det var första dagen på Finlandskryssningen!

Om mig!


Evelina heter jag, 19 år, är utbildad uska, tog studenten 2012. Pluggar nu till sjuksköterska på distans.
Mina intressen är att träna, både mig själv och hundarna, Takkos som är jakthund och Molly som är framtida agility&spår hund

Antal besökare på min blogg!

Prenumeranter via bloglovin

bloglovin

Lämna gärna ett spår! :)

Fråga mig vad du vill :)

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Mina favoritbloggare :)

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards